Hoe en waarom uren bijhouden met urenregistratie software?

Van het nauwkeurig bijhouden van uren wordt nog vaak het belang onderschat. Want waarom zou je tijd besteden aan het minutieus registreren van uren? Je hebt het immers al druk zat als ondernemer. Toch is het zeker de moeite waard om goed je uren bij te houden. Bovendien hoeft dit helemaal niet veel tijd te kosten. In deze blog leg ik uit wat het precies bijhouden van je uren je oplevert en hoe je het beste je uren kunt registreren.

Waarom je nauwkeurig je uren moet bijhouden

”Ik weet heus wel hoeveel tijd ik aan een klus kwijt ben”, is een veel gehoord argument van ondernemers die het bijhouden vanuit de losse pols doen. Is dit ook het geval als je met meerdere klussen op dezelfde dag bezig bent voor verschillende opdrachtgevers? De kans is dan groot dat je hier en daar niet precies kunt navertellen hoe lang en waar je mee bezig bent geweest.

Bovendien moet je aan de Belastingdienst een heldere en verantwoorde urenoverzicht overleggen, wil je in aanmerking komen voor de voordelen die je krijgt als voldoet aan het urencriterium. Ook jouw opdrachtgevers vinden het prettig als je precies kunt vertellen hoe lang en waar je mee bezig bent geweest. Maar bovenal is het nauwkeurig bijhouden van uren van belang voor jezelf. Als je precies weet hoe lang je met een bepaalde opdracht bezig bent geweest, kun je bij een toekomstige opdracht precies inschatten hoeveel tijd je er aan kwijt zult zijn. Dus geen onverwachte uitloop meer. En dus geen uren werken voor niks.

Waarom uren bijhouden met software?

Wanneer je nog niet zoveel opdrachten hebt, heb je aan een Excel-sheet wellicht genoeg. Het is gratis en voldoet aan jouw nog niet zulke hoge eisen. Maar wanneer jouw onderneming groeit, en daarmee ook het aantal opdrachtgevers en verschillende werkzaamheden, dan is het al snel aantrekkelijk om urenregistratie software te gebruiken om je uren bij te houden. Met urenregistratie software kun je tot op de seconde precies bijhouden hoeveel tijd je aan een bepaalde taak hebt gespendeerd.

Uren bijhouden met een timer

Dit doe je met een timer die uitermate makkelijk in gebruik is. Wanneer je jouw werk vanachter een pc doet, kun je een icoon installeren op jouw taakbalk. Begin je met een taak, dan zet je de timer aan. Wanneer je pauze hebt, of je doet een andere klus tussendoor, dan zet je de timer uit en daarna weer aan. Ben je klaar? Dan stop je de timer en zo heb je het exacte aantal uren dat je hebt gewerkt overzichtelijk digitaal geregistreerd.

Urenregistratie app

Wanneer je geen vaste werkplek of pc hebt, dan is dat geen probleem. Met een urenregistratie applicatie kun je jouw uren ook makkelijk bijhouden. Ook de uren app is voorzien van een timer. Kom je bijvoorbeeld net terug van een afspraak waarvan de uren declarabel zijn? Dan kun je op de terugweg meteen jouw gewerkte uren registreren. Je kunt dus altijd en overal jouw uren nauwkeurig bijhouden. De kans dat je uren vergeet over verkeerd registreert is zo minimaal.

Registreer je uren nauwkeurig

Het registreren van uren levert je dus zeker wat op. Je vergeet geen uren meer en je kunt offertes nauwkeuriger opstellen, zodat je vertrouwen wekt bij jouw opdrachtgevers. Je kunt dit doen met Excel wanneer je een simpel urenoverzicht hebt. Zodra dit complexer wordt, loont het om gebruik te maken van urenregistratie programma. Met een timer houd je makkelijk en nauwkeurig je uren bij. Bovendien kun je met een urenregistratie app dat altijd en overal doen.