Digitale Stoelendans

Er wordt aardig gewisseld en overgenomen in de wereld van de internetproviders en kabelaanbieders. Het aanbod blijft daardoor vers, maar voor je het weet, staat er opeens een andere naam en logo boven aan de factuur. Niet dat zoiets rampzalig is, want als consument gaat het doorgaans vooral om een goed signaal voor een redelijke prijs.

Bij veel providers is het mogelijk om een alles-in-één pakket te kiezen. Daarbij wordt de consument Internet, Digitale Televisie en een vaste lijn aangeboden in een en hetzelfde abonnement. Dit zijn vaak geen vaststaande pakketten en soms kan het zelfs maandelijks aangepast worden. De klant heeft daarnaast veelal de mogelijkheid om zelf een aantal keuzes te maken. Zo kan hij of zij voor Internet via glasvezel of via standaard DSL wilt gaan, en is ook de internetsnelheid optioneel. Welke snelheid je kiest, hangt weer samen met waarvoor je het wilt gebruiken. Het grootste verschil merk je vaak alleen bij het uploaden of downloaden van grote bestanden. Die ligt bij de hogere snelheden gewoon hoger. Bij gewoon browsen, zul je het verschil amper merken. Op de factuur is het verschil in de Internetsnelheid overigens duidelijk zichtbaar.

Maar in de afgelopen jaren is er dus een behoorlijke stoelendans geweest in het land der providers. Zo is UPC overgenomen door Ziggo. Door al die verschuivingen is er ook een nieuwkomer verschenen tussen alle aanbieders van Internet voor thuis en digitale televisie. T-Mobile heeft namelijk het Internet voor thuis overgenomen van Vodafone. Deze provider was bij de meeste mensen al bekend als telecomaanbieder voor zowel mobiele telefonie als de vaste lijn thuis, maar hun diensten reiken met de invoering van T-Mobile Thuis verder dan dat.

Voor welke aanbieder je gaat, hangt af van wat ze aanbieden en wat de ervaringen zijn met bijvoorbeeld de klantenservice als er eens iets mis gaat met het signaal. De prijzen kunnen nog zo scherp zijn, maar als het signaal steeds niet goed doorkomt en de klantenservice wimpelt je af nadat je drie kwartier naar hetzelfde vals klinkende deuntje hebt moeten luisteren, ben je al snel klaar met een aanbieder. Want ook bij lage prijzen is het leuk als de dienst het daadwerkelijk doet.

Wat soms wel ergerlijk is, is dat het na aanvraag vaak nog een aantal weken duurt voordat het signaal door komt en aan de gang kunt. Dit is echt overbodig, want als een provider een fysieke winkel heeft en je daar alles regelt, kan je met een uurtje al online zijn. De technologie is ondertussen zover dat hier echt niet zoveel tijd over heen moet gaan, want het is letterlijk een kwestie van een paar muisklikken.

Maar goed, als het eenmaal rond is, kun je wel lekker aan de gang met internetten, aan de (huis!)telefoon kletsen of voor de televisie naar haarscherp beeld kijken. Net waar je op dat  moment zin in hebt. Je zou ook lekker naar buiten kunnen gaan om een frisse neus te halen of met een vriend of vriendin kunnen afspreken op het terras. Wel nádat je via je nieuwe Internet hebt gekeken naar wat voor weer het gaat worden natuurlijk.